Moderne legacy: spam

Hoewel de moderne technologie op volle snelheid vooruit blijft gaan, zijn er nog steeds tal van verouderde oplossingen en symbolen die veerkrachtig genoeg zijn om standvastig de tand des tijds te doorstaan. Als digitale equivalenten van levende fossielen zijn ze erin geslaagd het ontwrichtende effect van technologische innovatie te overleven en nog steeds te gedijen in zeer moderne IT-omgevingen.

In deze serie gaan we dieper in op enkele oude iconen, hun oorsprong en de namen erachter. Dit artikel gaat in op een ergernis waar we allemaal bijna dagelijks mee te maken hebben: spam.

Vlees in blik

“Well, there's egg and bacon, Egg and Spam, Egg, bacon, and Spam, Egg, bacon, sausage, and Spam, Spam, bacon, sausage, and Spam, Spam, egg, Spam, Spam, bacon, and Spam, Spam, sausage, Spam, Spam, Spam, bacon, Spam, tomato, and Spam, Spam, Spam, Spam, egg, and Spam, Spam, Spam, Spam, Spam, Spam, Spam, baked beans, Spam, Spam, Spam, and Spam.”

Deze regels zijn afkomstig van de briljante cabaretiers (John Cleese, Graham Chapman, Michael Palin, Eric Idle, Terry Jones en Terry Gilliam) van het Monty Python-comedyteam. De sketch speelt zich af in een café en laat een serveerster een menu voorlezen waarin op één na elk item Spam (een soort van ingeblikte boterhamworst) bevat.

Wereldwijde populariteit

Spam werd in 1937 geïntroduceerd en werd na de Tweede Wereldoorlog wereldwijd populair, ondanks zijn enigszins dubieuze culinaire reputatie. De reden? Het is gemakkelijk voedsel dat je heel lang kunt bewaren, direct uit het blik kunt eten en kunt koken om enkele kenmerken van de smakelijkheid te verbeteren. Spam heeft zelfs een eigen museum in Austin (Minnesota), terwijl de staat Hawaï in de laatste week van april jaarlijks een ‘Spam Jam’ organiseert.

Ongevraagde e-mail

Omdat de sketch van Monty Python het woord tot in het oneindige herhaalde, werd spam ook de term om grote hoeveelheden ongevraagde berichten te beschrijven, vooral op het gebied van e-mail. Dit versterkte de plaats van spam in de populaire cultuur en het moderne IT-vocabulaire. Het is nog steeds de term die gebruikt wordt voor een van de grootste ergernissen die de moderne ‘homo digitalis’ ervaart: het herhaaldelijk ontvangen van hetzelfde bericht in je inbox.

Spammen is economisch haalbaar omdat adverteerders geen andere bedrijfskosten hebben dan het beheer van hun mailinglijsten, servers, infrastructuren, IP-bereiken en domeinnamen. Het is ook moeilijk om afzenders verantwoordelijk te houden voor hun massamailings. Gelukkig zijn veel moderne e-mailprogramma’s behoorlijk goed geworden in het herkennen van spam en hebben ze de neiging om veel van de berichten een enkeltje te geven naar de map met ongewenste items.

 

Wil je meer weten over legacytechnologie? En ben je benieuwd hoe je jouw legacy kunt moderniseren? Bekijk dan zeker onze whitepaper over dit onderwerp!

LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Facebook